وبگاه و وبلاگ های فعال استان کرمانشاه

پایگاههای اطلاع رسانی دانشگاهها و رسانه های کرمانشاه

وبگاه و وبلاگ های فعال استان کرمانشاه

پایگاههای اطلاع رسانی دانشگاهها و رسانه های کرمانشاه

پایگاههای اطلاع رسانی دانشگاهها و رسانه های کرمانشاه

بایگانی

حوزه های علمیه استان کرمانشاه

يكشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۳، ۰۹:۲۹ ب.ظ

مدرسه و حوزه علمیه امام صادق



حوزه علمیه امام خمینی کرمانشاه



حوزه علمیه حاج شهباز خان


حوزه‏های علمیه خواهران در استان کرمانشاه



حوزه‏های علمیۀ کرمانشاه

در سایۀ عشق و محبت به اهل بیت و ترویج علوم دینی، در شهر کرمانشاه مراکز دینی تأسیس گردید. این مراکز، عالمان برجستۀ علمی و معنوی را به جامعه تحویل داد. وجود این مراکز و حضور عالمان در این شهر سبب گردید تا سال‏های بعد نیز کثیری از عاشقان ولایت به حوزۀ علمیه رفته و به نشر دین بپردازند که امروزه برخی از آنان از رجال موفق در حوزه‏های علمیه‏اند. نام برخی حوزه‏های تأسیس شده چنین است:

1.  حوزۀ علمیۀ امام صادقA (عمادالدولۀ سابق): اولین حوزۀ علمیه در استان کرمانشاه، مسجد و مدرسۀ امام صادقA (عمادالدوله سابق) است که در سال 1285ق. به سبک قاجاریه احداث و به استناد کتیبه‏ای که بر سر در ایوان مسجد نصب شده، تأسیس این مکان در ضمن بیتی چنین درج شده است:

در هزار و دو صد و هشتاد و پنج        این در رحمت به عالم گشت باز

2.  امامقلی میرزا، عمادالدوله در ششم صفر 1289 ق. مسجد و مدرسه را به همراه تعداد زیادی مغازه (جهت تامین مخارج مسجد و مدرسه) وقف کرده است. در زمان رژیم ستم شاهی این مدرسه به حالت تعطیل درآمد و در سال 1359ش. فعالیت مجدد خود را آغاز کرد و هم اکنون قریب به 40 نفر از طلاب در این مدرسه به تحصیل اشتغال دارند.

3.  حوزۀ علمیۀ امام خمینی; ( حاج شهباز خان): این مسجد و مدرسه که در بافت قدیم شهر کرمانشاه، قرار دارد، در سال 1235ق. به وسیلۀ حاج شهباز خان و شش برادرش – از بنیان گذاران طایفه حاجی زادگان – ساخته شد و در سال 1322ش. به امر حضرت آیت الله آقا سید ابوالحسن اصفهانی به همت علمای کرمانشاه در این مکان حوزۀ علمیه تأسیس شد سال‏ها این مکان محل زندگی و تحصیل طلاب علوم دینی و تبلیغات مذهبی بود. شرایط خاص زمان پهلوی برای مدتی این حوزۀ علمیه را به تعطیلی کشاند تا اینکه در سال 1351ش. به همت آیت الله زرندی و آیت الله حاج آخوند دوباره راه‏اندازی شد تا اینکه در سال 1353ش. به واسطۀ حمله ساواک و دستگیری اساتید و تعدادی از طلاب تعطیل شد.این حوزه نیز هم اکنون محل تحصیل و تهذیب طلاب علوم دینی است.

4.  حوزۀ علمیۀ امام خمینی; ( آیت الله العظمی بروجردی): این مسجد و حوزۀ علمیه به دستور حضرت آیت الله العظمی بروجردی; در سال 1335ش. در کرمانشاه احداث شده است و از همان زمان تا کنون طلاب فراوانی در این حوزۀ علمیه تحصیل، و علاوه بر تحویل عالمانی فاضل، نقش فرهنگی خوبی در کرمانشاه ایفا کرده است. در حال حاضر 60 نفر از طلاب در مدرسه به تحصیل اشتغال دارند.

5.  حوزۀ علمیه امام خمینی;: این حوزۀ علمیه در سال 1377ش. با زیربنای 14000 مترمربع احداث شد. که دارای مسجد، حسینیه، کتابخانۀ عمومی بزرگ و سالن اجتماعات و 136 حجره و مَدرس است که به واسطۀ امام جمعۀ وقت کرمانشاه، آیت الله زرندی بنا گردیده است و در حال حاضر بیش از 100 نفر از طلاب در این مدرسه مشغول به تحصیل‏اند.

6.  حوزه‏های علمیه خواهران: در استان کرمانشاه، هشت حوزۀ علمیه خواهران در شهرستان‏های کرمانشاه، اسلام آباد غرب، دالاهو، سنقرکلیایی، قصرشیرین، کنگاور، گیلانغرب و هرسین وجود دارد که جمعاً بر اساس اعلام مرکز مدیریت حوزه‏های علمیه خواهران 560 نفر از خواهران طلبه در این مراکز علمیه مشغول به تحصیل‏اند.

  • علی سروستانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی